Is het gezond als dames (van middelbare leeftijd)steeds hurkend plassen?

voor het gemak wordt er steeds hurkend boven de pot geplast omdat de wc-bril koud is(buitenshuis kan die smerig zijn)nu was er last van urine retentie kan dat een reden zijn of is men verplicht zittend te urineren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hurkend weet ik eigenlijk niet, maar hangend boven de pot is in elk geval - inderdaad - een recept voor (enige) retentie. Om goed uit te kunnen plassen is het nodig dat je goed rechtop zit en dat je je ontspant. Ontspannen is nogal lastig als je jezelf in evenwicht probeert te houden boven een wc-pot zonder de bril te willen raken.

Er zijn wc-bril dekjes en reinigende spuitbusjes waarmee je het probleem van vieze toiletbrillen buitenshuis uitstekend kunt oplossen. Is er geen andere oplossing, dan denk ik dat het zelfs nog beter zou zijn om rechtop te staan voor een vieze WC met een plastuit dan om al hangend je plas te plegen. Bij in elk geval in de ochtend en avond - tijden waarop de meeste mensen op hun eigen pot kunnen zitten - goed wordt uitgeplast, kun je daar misschien secundaire problemen door de retentie (zoals urineweginfecties) mee voorkomen. Zal niet voor iedereen werken en ook afhankelijk zijn van de ernst van de retentie, maar een paar keer per dag de blaas goed leeg plassen is beter dan nooit.

Overigens zijn er vele oorzaken voor retentie en *hoeft* pot-hangen geen oorzaak te zijn. Wanneer de retentie ook optreedt wanneer de persoon in kwestie gewoon zit, kan het zijn dat er iets heel anders aan de hand is. Het kan echter ook een te gespannen bekkenbodem zijn die moeilijk te ontspannen is door bijvoorbeeld dat jarenlange 'hangen', in dat geval kan een bekkenbodemtherapeut meestal goed helpen. Is de bekkenbodem niet te gespannen, dan is er hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak voor. Meestal urologisch of neurologisch, de uroloog zal dit veelal (eerst) uitzoeken.